Kata

Hej Hejj från Kata. Sista dagen i Khao Lak blev rätt bra den med, lite sorgligt dock att lämna och säga hejdå till Carina och Per... vart tog de här 9 dagarna vägen?! 😥
Jag har svårt för förändringar och vill egentligen inte ändra på ett vinnande koncept. Som jag tycker Khao Lak var/är. Positiv överraskad över det charmiga och lugna stället. Och jag skulle rekommendera varenda liten barnfamilj att bo på Mai Khao Lak, men jag skulle personligen inte bo där om det bara var jag och Kim som åkte.
Vi försökte iaf krama ur det sista av våra timmar med P+C, vi åt lunch tillsammans sen tog vi taxi till Kata.
Efter 3 h var vi framme och vi har bokat en pool villa centralt i Kata.
180 kvm räcker gott och väl för oss så här ska vi nog trivas i 5 nätter innan vi avslutar semestern på Bang Tao Beach.

Ikväll så åt vi middag på ett av våra stammis hak- two chefs.
Grymma frozen margaritas och jag åt fajitas med gucamole, efterlängtat? jA!
Efter middagen fick barnen varsin glass och så gick vi tillbaka till hotellet där vi kollade läget (vart frukosten och gymmet låg, å de olika poolerna)

Söndag

Upp väldigt tidigt för att vara oss, frukost vid 08 , en tuktuk kom och hämtade oss kl 09 sen åkte vi till en hamn där vår hyrda longtail väntade.
Vi körde mot Khao Na Yak (tog ca 1 1/2h med båt)
Vi stannade först utanför ön och snorklade, sedan vidare mot stranden där det var vi och kanske 4 familjer till. Väldigt lugnt och stilla, inte alls så intensivt som på vissa andra ställen. Apor hängde och klängde i träden. Vi kastade några bananer till dem. Har hört och varit med om jobbiga historier om apor men detta var ok! De höll sig på sin kant och vi på vår.
Dagen var skön, det ingick mat och dryck i denna utflykt
Vid 14.30 åkte vi tillbaka och jag somnade så gott i båten påväg hem.

Väl hemma gjorde vi oss klara, möttes på vår balkong (också kallad ballen) för ett glas vin och ett parti MIG. - Carina vann!
Men det var hon värd för imorgon åker hon och Pelle hem till Sverige och vi åker till Kata😱 spännande!

Så imorgon hörs vi från Kata istället för Khao Lak!
Ciaoo!

Ligger lite efter!

Oj,  nu har jag missatnågra dagar... inte så ofta man får tid över såhär på semestern... 😱
Nu ska vi se här vad har vi gjort? Jo i fredags så gjorde vi det vanliga, förutom att vi tog en taxi in till Khao Lak på kvällen för att spela minigolf. När vi precis parkerat, öppnade himlen sig. Första regnet och OMG, det blixtrade och åskade som aldrig förr. De fick stänga golfen och vi tog taxi till en restaurang istället. Det var som en flod av vatten på vägarna. Bokstavligt talat!
Men vi åt iaf en gudomligt god middag och blev upphämtade på bestämd tid för att köra oss tillbaka till hotellet.

I lördags så körde vi (jag Kim o kidsen) en dag vid poolen. Bamse kom och dansade lite, plus att vi ville ha wi-fi o läsa lite om vad som händer där hemma 😎
Mötte övriga vid lunch, sen gjorde vi oss klara och åkte till The market igen. Besökte även "tusunami båten"
Jag köpte några prylar jag inte köpte förra gången, och sen åt vi middag där bland stånden.

Väl hemma spelade vi Chicago innan godnatt.

PS, för er gamlingar som inte vet vad ballen är för ett slags slangord så är det balkong!
Kan vara bra att veta till nästa säsong av på spåret.
🙌🏼

Femte dagen

Kvällen igår var helt ok, det blev bamse, sen clowner sen lagtävling för kidsen. Vi gick till vänster och åt middag 😱😂
Synd bara att alla thailändare vill stänga kl 22 och åka hem.
Eftersom vi kör vila på eftermiddagen äter vi helst middag vid 20.30- 21.  Men vi får väl tidigarelägga vår middag.

Idag så var jag o Åsa på gymmet 08.50.
11.30 vattenaerobics. Och sen la jag mig på stranden och började läsa bok nr två (läste ut första igår, jag ligger efter, har med mig 5 böcker😝)
På kvällrn spelade Pelle och Lasse tennis och vi andra satt på ballen och körde skip bo.

Nu är jag helt slut, 💪🏼

Fjärde dagen

Okej, imorse var huvudet tungt när jag kom till gymmet. Kände mig nästan bakis trots att jag inte drack sååå mycket igår. Men allt är väl relativt 😉
Jag var på gymmet 08,45 och tadaaaa frukost vid 10!

För ovanlighetsskull så körde vi vattengympa på förmiddagen idag och det var riktigt skoj. Instruktören var så rolig och körde verkligen PÅ så jag brast i skratt flera gånger... men det var ett bra pass! 💪🏼👌🏼Junia och Alicia var också med, jätteduktiga!
Efter det blev det stranden och lunch, avslutade dagen med piratpoolen.
Jag å Alicia gick upp på rummet först och gjorde oss klara för vilan. Sen kom Kim o Junis.
Nu sover barnen, de laddar upp inför kvällens minidisco med Bamse och hans vänner,
Mer om det sen!

Hej så länge!

Tredje dagen

Gymet kl 09, frukost kl 10. Börjar bli rutindagar här nere redan😊
Efter frukosten gick vi till stranden, till HÖGER om hotellet. Haha. Höger eller vänster, det är den stora frågan. Jag gillar nog mer höger 😉
Lunch på sharky. Har redan fått för oss att det är bästa lunchstället. Barnen tycker om maten och det är ett stort plus att köttfärssåsen är grym!
Vi andra äter bara thaimat.

Efter lunch blev det massage, tog en oilmassage idag igen o den var snäppet bättre (tror jag)
Som vanligt helt mör efter det så det blev lite vila innan vi samlades på vår balkong allihop för spel. På kvällen gick vi och åt på en strandrestaurang. Tog in drinkar och massa mat, barnen hängde med några thailändska barn så de hade roligt och vi fick det lugnt å skönt 😉

Väl hemma rund midnatt blev det lite chill på balkongen innan jag somnade på två röda.
Ååå det är så underbart här!

Andra dagen

Igår kväll åt vi thaimat på ett riktigt mysigt ställe, vi gick längst med stranden och över en liten bro och valde ett litet ställe som var super!
(null)

Imorse var det tungt att gå upp, men kl 09 stod jag på gymmet på en crosstrainer!
Körde 30 min o sen lite övningar.
Frukost efter det och sen beachen.

Efter lunchen gick vi till poolen en sväng innan det var dags att göra oss klara. Vid 17,30 tog vi en taxi in till marknaden i Khao Lak. Får ni inte missa om ni åker hit. Massa stånd där de säljer ALLT!
Efter det åkte vi till stan och åt middag på en italiensk resturang. Pizza och lasagne inte heller dumt!

Väl hemma blev det ett parti Chicago.
Nu godnatt!

Första dagen

Junia vaknade vid 08, och jag kom väl upp en halvtimme senare. Vi gjorde oss klara sen väckte vi Kim och Alicia.
Gick ner till frukosten och sen kom Åsa, Lasse, Per o Carina.
Det var en bra frukost, mycket gott att välja bland och stor kidscorner. (För barn som tycker om frukost) Junia skulle bara ha nutella macka och vatten(?) och Alicia tog pannkakor o juice.
Jag tog omelett med bacon och färskpressad shake vattenmelon och en annanasshake.
Lyxade till med en nutella-croissant också. Bara för att.

Efter frukosten packade vi ihop oss och gick ner till stranden. Precis vid hotellet var det mycket folk men vi gick bara 100 M åt höger och var då i princip helt ensamma.
Lunchen blev på ett thaihak precis vid stranden. Och efter lunchen tog jag, Åsa och Carina massage.
Så jäkla underbart. Har längtat ett år efter att få ligga så med havets vågor i bakgrunden och bara ha det såå skönt.
Åh va härligt!

Kim o barnen var vid poolen när jag tog massage. Vi har en riktigt bra barnpool med olika rutschkanor och lekborgar och piratskepp. Så roligt!

Nu är det chill på rummet som gäller, alla vill nog sova nån timme innan kvällen börjar.
Vi bor i den nyare delen av Mai Khao Lak beach resort. Så fräscht rum och sängen är typ två meter bred!
Barnen har ett separat rum och det är kul för dem med egen tv, bord som de har alla sina saker på osv.
Vi har en stor balkong med soffa precis ovanför piratpoolen.
Vi kan även öppna upp en dörr på balkongen så kommer vi in till Lasse och Åsas del.  Barnen springer ju ut och in från deras rum för jämnan så det passade perfekt.

Är lite dålig på att ta bilder men är aktiv på insta! Kolla min story.

Resten av flygresan

Flyget Dubai - Phuket gick också väldigt bra. Inte en sur min från barnen eller bråk på vår 18-timmars resa.
Båda slocknade på flyget och så jag kollade på fler filmer. En film som ni bara måste se är extortion. Den var såå bra!
På båda flygningarna fick vi välja mellan två olika varmrätter. Tog biff första flyget och räkor andra.
Barnen fick köttbullar och pasta på första och korv med potatismos på andra.

Vi landade vid 21.30 sen tog det ju tid att komma igenom passkontrollen och hämta väskor.
Vi tog en minibuss som körde oss mot Khao Lak (tog 1 1/2h)
Checkade in och packade upp. Barnen var på högvarv och somnade inte förrän 03!

(null)

Personalen och servicen på Emirates är väldigt bra och söta mot barnen. De fick presenter och så tog de kort med en polaridkamera som de fick med sig som minne. Små roliga saker som är uppskattade!
Sen har de ju väldigt många bra barnfilmer (dock inget bra utbud på svenska, men våra barn kollar lika gärna på engelska)
Tummen upp för denna flygresa!

Mot Phuket!

Fredagen var ganska hektisk trots att jag tyckte att jag planerat allt bra. Tvättmaskinen gick på högvarv (skulle aldrig klara oss utan torkskåp, man är så bortskämd)
Jag o Kim hann träna, Sarah kom förbi och sa hej då, Rebecca och Grynet kom sedan o sa hej då (och målade naglarna på kidsen o hjälpte till med frisyrerna)
Vid 18 kom pappa och hämtade oss och körde mot Arlanda.
Där mötte vi Lasse, Åsa, Per och Carina.
Tog en prosecco innan vi klev på planet.
Flygresan till Dubai tog 6 h och resan gick bra, Junia slocknade efter 2 h men Alicia höll sig vaken säkert 3 1/2h så mindre sömn för henne.
Jag hade svårt för att sova. Kollade på film. Happy Death day (var sämre än väntat) Mulan (Disney klassiker som jag älskar) o så började jag se Björn Borg, men den hann jag inte se klart så den ska jag börja med på nästa flyg.
Maten var super, barnens mat också! 👍🏼

Nu har vi snart varit på dubais flygplats i 5h, ungarna har ätit donken o kollat IPad, jag har lyckats sovit 2 timmar och snart är det dags att gå på flyget mot Phuket! 🙌🏼

Tisdag onsdag torsdag

I tisdags hade vi bolagstämma och det gick ju bra. Ganska mycket att gå igenom som vanligt.
Efteråt promenerade jag till stan och fixade det sista till resan sen gick jag hela vägen hem i snöslask-regnet.
Eftersom det var fettisdagen bakade jag (med lite hjälp av barnen) en semmelkladdkaka som blev sjukt god. Sofi tipsade mig.
(null)

Sen blev det träning innan vi fick fika, på kvällen kom Lasse och Åsa förbi och smakade en bit.

Onsdagen var ju alla hjärtans dag och vi startade dagen med en god frukost. Barnen hade önskat nutellamacka. Det var en väldigt mysig morgon , sen fortsatte dagen och det blev en mötesdag på jobbet. Försökte få det mesta gjort inför kampanjhelgen.
Åkte hem rätt tidigt för det var gymnastik för Alicia och så var vi bjudna hem till Matilda som fyllde 8 år.
Det blev tacos i stora lass, tårta och paketöppning. Super trevligt, och skönt att se Matilda så mycket piggare och gladare!

Idag så försov vi oss lite... hela familjen var helt slut.
Kom iaf till jobbet och hade första mötet inbokat kl 10, men den säljaren dök inte upp. Sen nästa säljare vid 11, men han dök inte heller upp... sen hade jag ännu en vid 12.30 men han dök upp iaf! 😀 sen kom liksom den andra i samma veva men det löste sig alla fall.
Så arbetsdagen sa swish så var den över, åkte till systemet och slog till på en flaska rött kvällen till ära.
Det blev rostas till middag med en god sås.
Malin och Henke kom förbi och sa hej då.
Soft kväll.
Imorgon ska jag packa, har inte ens börjat 😱

Måndag

Klockan ringde 06 i morse, träningskläderna låg framme men jag la mig bara åt andra hållet och somnade om. Så trött så det fanns inte en chans. Får ta träningen ikväll istället!

Väl på jobbet så var det möten. Jag gick igenom marknadsföring och sen beställningar och sen annonser som ska gå i hemmaliv och ekuriren nästa vecka.
Vi kör en rea nästa helg för att lätta lite på lagret. Kan bli bra.

Hann iaf med mitt idag och det kändes bra. Efter stängning hade vi möte 1 h och gick igenom planer inför våren och lite annat.

Kom hem för en stund sen och åt makrill till middag. Kanske inte så roligt men jag älskar makrill 🐟 familjen hade ju redan ätit så varför krångla till det?

Imorgon kl 10 har vi bolagstämma. Mer om det sen, nu ska jag TRÄÄÄNA. 😅 (null)

(null)
Vill ha bordet och stolarna nuuuuu! ❤️

En helg med mat i fokus

I lördags var jag ledig med barnen. Gymnastik för Junis, men hon hade sån huvudvärk och mådde inte bra så hon var inte med på hela gympan. Kim åkte iväg vid 07 för att köra crosstävling (han fick dock avbryta för han skar upp handen när han körde omkull) så han hamnade på akuten i några timmar istället. Men det gick bra med handen och han fick sy några stygn som vi får hjälpas åt att ta bort i Thailand.
Jag och tjejerna förberedde inför en mellokväll. 3-rätters middag med chips å dipp framför tvn. Har vi inte gjort på 5 veckor så det var sååå efterlängtat. Dock klarade inte min mage av det så det var inte så kul där på slutet av kvällen. 😬
Mellon var inte heller någon höjdare...

I söndags så blev det sovmorgon, Cecilia kom över en stund. Sen kom Becca. Jag tränade, så kom även Lasse å Åsa över.
Sen var det dags för bio och vi åkte till Heron och såg Disneys Coco. Och den var sååå bra! Jag grät... den var riktigt fin och jag rekommenderar den verkligen!
Alicia tyckte den var lite läskig ibland men absolut inte så att det störde.
Vi satt som klistrade hela filmen, inte ens en kisspause!

(null)

På kvällen blev det rester till middag o gossip girl på Netflix 😉

63,5 kg!

Idag korades en vinnare i vår Biggest Loser tävling. Åsa vann, hon har gått ner 9,4 kg sedan 2 januari och hamnade därmed på
13,2 %  , jag är väldigt imponerad över oss alla, tillsammans har vi gått ner 63,5 kg på dessa veckor! 💪🏼
På andra plats hamnade Kim, han har gått ner 11,2 kg o hamnade på 12,14%.
Mitt mål var ju att gå ner 10% vilket skulle vara 5,8 kg, men jag snubblade lite på mållinjen o hamnade på en viktnedgång på 5,3 kg så min vikt stannade på 52,4 kg.
Jag har verkligen slitit sista tiden, tränat två gånger om dagen, ställt klockan på 06 för att hinna med en träning innan dagislämning o jobb o tränat igen när kidsen somnat på kvällen.
Jag vet att det absolut inte håller i längden att träna så men det var en jäkla kickstart det här och jag var och är väldigt motiverad! Nu är såklart mitt mål att hålla vikten, ligga runt 53 kg och träna regelbundet 💪🏼

Så heja oss och bra jobbat allihop!

Veckan

Den här veckan har det varit mässa för min del. Som vanligt väldigt roligt. Tycker ju om lampor :)
I onsdags så var jag där med sofi och maria. Efter mässan åt vi middag på boqueria och det var riktigt najs.
Sen tog vi en drink med några till på Ling Long.
En riktigt rolig dag och kväll med massor av inspiration!

I torsdagskväll så firade vi min mamma som fyllde 65 år. Jag och Kim bjöd mamma o pappa på middag på restaurang Drama på MOS och sedan gick vi på VIPbio och såg solsidan. Vi fick både rödvin och efterrätt med oss in i salongen (jag körde dock så inget vin)
Det var en helmysig kväll.

Igår så jobbade jag, när jag kom hem var Jonn och Ida på besök.
(null)
Kvällen gick undan och sen var det liksom bara att slänga sig i sängen och sova!

En vecka kvar

Om en vecka lyfter vi mot varmare breddgrader! Nu är det så nära att jag nästan inte kan förstå att vi äntligen ska åka ✈️

Ska knåpa ihop ett inlägg om mässan också, men det gör jag imorgon för då är jag ledig! 👊🏼

Ny vecka!

Tillbaka till jobbet. Mina föräldrar är hemma från Grekland. Då blir allt som vanligt igen, mamma hämtar barnen från fsk vid 15. Vilket är en stor lycka.

Imorgon börjar möbel o belysningsmässan i Älvsjö. Ska bli så roligt att se alla nyheter, träffa kollegor, säljare och leverantörer.
Yeeey! Vete fasen vad jag ska ha på mig bara, känns som jag hela tiden går runt och fryser.
Måste det vara så kallt ute? Jag blir liksom aldrig varm när jag en gång varit ute i kylan...

Vi hörs imorn och då hoppas jag att jag kan visa några bilder på nya läckra lampor 👌🏼

PS. Grattis till Lovisa på jobbet som fick sin son i lördags. 3 februari, är inte det lite häftigt att vi fick barn samma dag? (Fast 4 år emellan dårå😉)

4 feb

Dagen började med en lagom sovmorgon för min del. Kim åkte iväg och körde cross och jag fick besök av Cecilia och Junia fick besök av sin dagiskompis Celine.
Vi spelade "grädd" spelet som flickorna fått i present. Ganska kladdigt men roligt spel, kanske borde spela det på nån förfest? 😂

Resten av dagen var det fullrulle på barnen, försökte plocka undan från gårdagen men de rev fram annat. 😫
Satt oss ner en sväng och kollade på Melodifestivalen, ingen höjdare. Ska satsa på en mellokväll nu på lördag så kanske man får feeling.

På eftermiddagen så gick jag ut på en runda. 11 km och det var skönt. Nu är det fasen inte många dagar kvar till "utvägning". Jag är stolt över mig själv, och jag är stolt över alla som lyckats gå ner. Kim har varit otroligt duktig och gått ner 10 kg (sen 2 januari!) när han tränar å äter rätt, OCH det visar sig så är det lättare för mig att hålla fokus på mitt.
Mitt mål är fortfarande att gå ner 5,7 kg 💪🏼

Fin PW runda 😊

Kalashelg

Hela lördagen var ett enda stort galej. Vi började kl 08.30 med att väcka Alicia med skönsång! 😊

Alicia väntade spänt hela dagen på "sina gäster"
Kim stod för middagen som blev två olika grytor. Scampi med curry o en med kyckling. Till det blev det ris o sallad.
Barnen fick många fina o bra presenter! Tackar ödmjukt!
Carina hade bakat morotskakor o Åsa gjort daimkakor. Roffes konditori gjorde återigen en riktigt fin tårta som verkligen uppskattades av vår Alicia!
Sista gästerna åkte hem vid 00.30. Det blev en lagom kväll ❤️

2 februari

Familjen var lediga idag och jag har jobbat - men var hemma kl16 och det var HÄRLIGT!
När jag kom hem satt vi igång med att få in extra bord och stolar till 26 personer som väntas komma på middag imorgon.
Vi har dukat, blåst upp ballonger, fixat med servetter - allt med peppa pig tema.
Det har Alicia bestämt.
Sedan gjorde vi pizza, eller rättare sagt Kim bakade pizza, en vanlig till tjejerna och en lite nyttigare till oss med blomkålsbotten.
Den fick godkänt! 🍕👍🏼
Vi tittade på talang och mumsade i oss pizzan framför tvn (vilket typ aldrig händer att vi sitter vid vardagsrumsbordet så det tyckte junis å Alicia var ovanligt kul hehe)
När barnen blivit nattade, fixade jag med Alicias paket tills imorn, sen drog Kim ut på en springtur och jag körde crosstrainern.
Tungt idag 😐

Både Alicia och Junia hade svårt för att sova. Stor dag imorgon. Junia har inte blivit firad av familj/släkt/vänner än så hon är minst lika spänd inför morgondagen.
Men först ska vi sjunga och ge Alicia frukost på sängen.
Kl 10 gymnastik för Junia.
Kl 13 ska Junia på Julians maskerad-6års-kalas.
Kl 17 börjar systrarna Åbergs fest.

Under tiden ska vi även laga middag, hämta tårta, göra oss fina (Alicia ville färga håret, vad det nu kommer ifrån, ledsen att göra henne besviken 😅)
Så man kan ju säga att dagen kommer gå i ett!
Men det är KUL! Livet är en fest 😍

Blomkålspizza 👍🏼
Recept från MammaFitness

Min lunch idag, ååå vad gott!

Mammadag

Nu har jag verkligen jobbat hårt för att utnyttja alla föräldradagar innan dem brinner inne. Och jag lyckades! Idag använde jag min sista dag som jag behövde bli av med (när Alicia fyller 4 år får vi bara ha kvar 96 dagar) dock har väl Kim kvar 4 dagar och han är pappaledig imorgon så staten (är det staten?) snor 3 dagar ifrån oss. Skitsamma.
Nu har vi 96 dagar kvar tills hon fyller 12 år! Ingen brådska :) däremot ska vi lägga upp Junias dagar nu... har 118 kvar och får ta ut dem tills hon fyller 8 år.
Jaja nog om det!

Idag hade vi en liiiiten sovmorgon. Uträttade lite saker, köpte semlor o fika, barnen önskade lunch på donken. Glada barn.
(null)

Sen åkte vi till gammelmormor Eva i Hägersten på en spontanare. Och sicken tur vi hade, precis när vi parkerade kom hon gående på trottoaren från affären.
Vi gick hem till henne och smaskade i oss semlor (jag drack te😂) och pratade om livet.
Sen fick tjejerna varsitt födelsedagspaket och med oss hem fick vi nybakta bullar, kakor och skinkbröd. Vilken frukost det blir imorgon!
Snälla snälla mompen som alltid tänker på oss!

Vi åkte hem vid 15 tiden, svängde förbi ljusexperten i Tälje och hämtade/lämnade lampor, hämta post hos mina föräldrar (som kommer hem imorn!) o hämtade ut ett paket från bubbleroom från Coop.

Har beställt 4 klänningar och alla satt faktiskt helt ok👍🏼

På kvällen blev det middag och sen lite chill i soffan innan det var dags för kvällens träning.