Dag5

Tog en välbehövlig sovmorgon, låg och drog oss länge. 

Gick ner till vårt stammisställe på hörnet och åt frukost. Sista bästa frukosten. 
Efteråt gick vi upp på rummet igen, packade, duschade och gjorde oss klara för dagen. 
Checkade ut och lämnade in våra väskor i receptionen så gick vi till 9/11 memorial museum. 

Museumet är såå stort och största delen ligger under marken. Mellan de två stora "poolerna" (ground zero) som visar vart tornen stod. 
De gamla fundamenten finns kvar och dem går man liksom emellan. 
Tror jag aldrig fått sådana känslor helt öppet förut. Mina tårar rann nedför mina kinder under nästan hela besöket. Här fanns allt, massor av saker från WTC, vi fick se klipp, höra och läsa om hur allt började -för egentligen flera flera år sedan när 19 killar flyttar till USA och som sedan kapar fyra plan. Hur en helt vanlig dag började den 11 sep 2001. 
Vi får höra telefonsamtal från tvillingtornen till polis och anhöriga. 
Massor av saker från tornen är bevarade. Kläder, skor, passerkort, papper, telefoner ja... 
vi får höra kaparnas röster när de varnar passagerarna. Vi får höra inspelade meddelanden från många anhöriga. Så många missing people annonser. 
Det starkaste minne jag har från den här dagen är ett meddelande som är inspelat från en kvinnlig passagerare från flight 93, hon ringer till sin make och säger att det inte ser bra ut, att han ska säga till barnen hur mycket hon älskar dem så avslutar hon meddelandt med I'm so sorry. I en annan del av museet finns bilder som är tagna på tornen där människorna hänger och kravlar sig fast i fasaden för att undankomma hettan och röken. Bilder på människor som hoppar. 

Riktiga brandbilar, ambulanser som är helt utbrända i och med när tornen rasar. Vi får se hur Pentagon attackerades och hur flight 93 kraschade på ett fält. 

Det fanns så mycket... vi var där i några timmar men jag skulle kunnat vara där hela dagen. Det var så intressant och så underbart att få se hur hela USA och världen skänkte sin kärleken. Alla teckningar, gosedjur, blommor, brev mm. Allt fanns sparat. Det var bara på vissa platser man fick ta bilder, så det blev inte många. Men jag minns allt så klart. Kommer bära med mig detta för resten av livet. 

En trappa från ett av trapphusen som räddade många liv
Många nyanser av blått, ett minnefrån hur klar blå himlen var på morgonen den 11 sep
En gammal skylt som stod vid WTC
Vi såg filmer i presentationssalen
Maffiga stooooora fundament till WTC
Bilden togs några minuter innan allt hände.
Ground zero
2974 människor dog
Nya One World Trade Center
Det överlevande trädet, stod bara några meter från ena tornet och klarade sig trots explosion, damm och bråte från tornen.

Efter denna upplevelse gick vi och tog en burgare och sedan vidare till Brooklyn bridge och fick en jäkla bra avslutning. 

Kl 18 tog vi taxi till JFK och planet gick i tid. Jag sov nästan hela hemresan. 

Tack Kim för en resa jag aldrig kommer att glömma. 
Tack vänner och familj för upplevelserna som jag inte kunnat drömma om att få göra! 

Tack Cecilia, farmor Carina o Pelle, Becca, farfar Lasse o Åsa för att våra flickor fått hänga med er medan vi har varit borta. Junia å Alicia är trygga med er och det är vi också ❤️

Tack NYC 🌃


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0