?

Junia somnar aldrig i rimlig tid om kvällarna. Vi äter middag runt 18.30, pyjamas 19 och säng kl 20. 
Hon får ligga i vår säng. Utan tv, med tv, i sitt rum med lampa utan lampa med pappa utan pappa. Ja vi har provat allt! Jag skojar inte men hon somnar aldrig före 22! 
Är det vilan på dagis som pajar? Trodde att en liten på 2 år och 4 mån behöver en halvtimmes-timmes vila? 
Hjälp mig! Jag somnar ju innan mitt barn, det kan ju inte vara normalt? Hehe jag är jättetrött...
Iofs säger mamma att jag var EXAKT likadan när jag var så liten. Ett riktigt kvällmonster som var uppe på kvällarna och sov till 10 på morgonen. 
Hur som haver, ska vi ta bort vilan? 
Kanske onödigt nu sista veckan när vi åker iväg men tänkte hur vi ska göra när vi kommer hem o fram till midsommar. 
Sen är det ju semester igen... 
En bild på kvällsungen o Sarah, som inte har något med inlägget att göra :) 




Kommentarer
Postat av: Therese

Vi hade också en strulig period för ett tag sedan då läggningarna kunde ta två timmar. Han kändes liksom inte trött. Därefter kom värsta trötthetsperioden och han somna vanlig tid igen. Så det var förmodligen bara en fas. :) kanske är så i erat fall också.
En liten tanke bara är den "sena" middagen. När vi ger Edvin middag får han energi på nytt och behöver röja 2-3 till efter det. Blodsockret stiger typ. Ni kan ju alltid testa att tidigarelägga middagen för junia. Tex att hon äter gårdagens middag eller ta fram nått fryst. Vi gör så när jag och Kristoffer "lyxar" till det med lite godare mat som brukar bli rätt sent. Bara en tanke. Kanske inte alla har nått med det att göra! :)

Svar: Kanske är det en fas, men ni har kvar vilan på dagis?
När brukar ni äta middag, eller ge Edvin middag? Vi äter ju så fort Kim kommer hem från jobbet och då blir det ju vid 18.30 tiden tyvärr, förstår vad du menar :)

En annan grej är att om Junia äter tidigare så ska hon prompt äta en gång till när vi äter , då känns det konstigt att inte ge henne mat när hon frågar( hon är JÄTTEkinkig med all mat, frukt, grönsaker) då blir jag typ glad att hon vill prova och äter ibland ganska mycket fast jag planerade en tidig middag för henne. Skitsvårt att få till det.
Ibland när hon ätit vid 17 och vi ligger och nattar vid 20-tiden så säger hon att hon vill ha macka osv. Jag har ingen aning om hon säger det för att hon är sugen/hungrig eller att hon inte vill sova utan kommer på allt möjligt för att slippa.

Som sagt, hoppas det är en fas. Jag kommer köra på med förmiddags vilan i Grekland för där blir man så trött av solen + att det brukar bli senare middagar automatiskt utomlands.
Kram o tack för tipsen!
emelie

2014-05-06 @ 23:31:10
URL: http://lillabu.devote.se
Postat av: Therese

*kanske inte ALLS har nått med det att göra, ska det stå :)

2014-05-06 @ 23:32:29
URL: http://lillabu.devote.se
Postat av: Therese

De börjar nog bli för stora för dagsvila snart, :) det kanske är det som är kruxet men samtidigt undrar man ju hur de ska orka en hel dag på förskolan och eftermiddagen hemma utan att sova en stund. Edvin sover oftast ca en timme och då brukar han somna runt 21, men då brukar vi lägga honom senare också eftersom det tar så lång tid. Sover han inte är han jättetrött vid 19 och somnar med detsamma, vilket är skönt. Men då får vi ju inga sovmornar. Haha ;)

Han brukar äta middag vid strax efter 17 tiden. Sen brukar vi faktiskt ge en liten smörgås/banan eller nått innan han ska sova för att va på säkra sidan, speciellt om han ätit dåligt. :) men då hinner heller inte blodtrycket sjunka och sedan stiga utan ligger mer på en jämt nivå hela tiden. Men det är svårt det där, ni får prova er fram om det inte blir bättre. Helt plötsligt kan ju allt vända igen. Men skönt med semester nu för er del, att bara få vara, sola och bada. Är riktigt avis! :)

2014-05-07 @ 07:37:20
URL: http://lillabu.devote.se
Postat av: Nina

Jag skulle som Therese sa tidigare lägga middagen. Vi äter ca 16:30-17 och sen får han ett kvällsmål vid 19:30. Vi har oxå haft så med Hampus att han somnat 22-23 ofta. Men sen vi faktiskt började väcka honom på morgonen (annars sov han till 9-10) och därefter se till att det var hårda tider lunch 11 och vila 11:30-12 och Max i 1 1/2 timme så tog det inte länge innan han faktiskt blev ett med rutiner och somna 20 vilket jag tycker är perfekt. Det är skönt när dom tar sovmorgon osv men man svär sen på kvällen hehe

2014-05-07 @ 11:59:13
URL: http://Vaskelainen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0