Det här med vilan

I måndags (Junia's första dag) sov hon 30 min på dagis. Hon somnade svårlagd runt kl 21 på kvällen. 

Resten av veckan har hon vägrat vila. Har legat bredvid fröken och de andra barnen men när hon inte har somnat efter 30-40 min har hon fått gå upp. 
Hon har inte varit gnällig resten av dagen och hon har somnat helt själv och ovaggad 19.30-20.00 om kvällarna. 
Så idag så bestämde vi att Junia får välja själv, vill hon inte så måste hon inte. Tänker inte tvinga henne, då stör hon bara de andra barnen som vill/måste få vila. 
Vi testar oss fram nästa vecka också. Antingen 30 min vila eller ingen alls. 

Jag väcker Junia kl 08 när hon ska till dagis. Det är inte lätt, hon är arg, säger att hon vill sova och är oooootroligt seg. 
Hon har alltid sovit länge på morgonen och jag kan räkna på min ena hand de gånger hon vaknat av sig själv innan kl 09 det senaste året. 

Hur har ni gjort? Vad har funkat/funkar för er? 
Grejen är ju att barn som vaknar runt 06-07 är betydligt tröttare när vilan är. Jag kan ju inte väcka henne 2-3 timmar innan vi ska vara på dagis för att hon ska kunna somna på vilan.... Eller?!



Kommentarer
Postat av: Jossan

Tycker ni ska ta bort vilan. Man råder föräldrar att ta bort vilan om barnet blir svårlagt på kvällen.. Rent spontant tycker jag de låter mkt klokare att junia sover 20-08, en 12 timmars sammanhängande nattsömn är kanon. Aleksander sover 12 tim på natten(19-7) och är utan vila även om han ibland somnar hemma eller i bilen tex. När ungarna är sjuka är det ju lite si och så, det kommer komma perioder då dem kanske BEHÖVER vila en stund, Rutiner är bra! Kram

2014-08-21 @ 20:11:54
URL: http://josefinanero.blogg.se
Postat av: Nina

Vad passar er som familj bäst? Det är ju väldigt skönt att få sovmorgon men kvällarna är oxå värda mycket. Om hon börjar somna vid 20 eftersom hon inte vilar kanske hon vaknar tidigare ändå? Hampus sover 19:30-20 och 12 timmar. Ingen vila på dagarna. Luddigt inlägg men ge det någon vecka med "ingen vila" och kolla hur det går? Kram

2014-08-21 @ 20:17:00
URL: http://Vaskelainen.blogg.se
Postat av: Lisa

Jag har inga egna barn men min känsla är att hon kanske inte alls behöver vila längre. Om jag inte minns fel är hon väl lite före sin ålder?

2014-08-21 @ 21:30:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0