v.40

97,9% av graviditeten har gått.
6 dagar kvar till beräknad förlossning.

jag vet att det är vanligt att förstagångsföderskor går över tiden. men jag känner mig lite otålig. kan inte hjälpas. för jag vill att den ska komma ut nu!!! =)



Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart.
Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0