Fler bilder från igår

Tisdag.

Vi började dagen på Arginonda-beach. Badade i vågorna. Junia vill inte sitta i sin "badring" längre utan det är puffar och "simma bröstsim ställning" som gäller.
Vid lunch åkte vi vidare till Vathi där vi åt lunch precis vid lilla hamnen. Där träffade Junia på några grekiska barn.
Vi hann med ett dopp också.

På kvällen tog vi båten över till ön Telendos där vi tittade på solnedgången. Avslutade med middag vid vattnet. Junia somnade i sin vagn innan middagen kom in på bordet, så det var jätteskönt att bara sitta och prata och äta i lugn och ro. Kl 23 tog vi båten över till Kalymnos igen.
Som ni läser händer det grejer varje dag, försöker få till en utflykt minst varje dag annars är det lätt att dagarna flyter ihop och de går ännu snabbare.
Att ha en egen bil är verkligen guld värt!

En kväll på Telendos

Mamma älskar dig Junia!

Måndag

I måndags åkte vi till Vlihadia (igen) den stranden är fin fin.
Efter lunchen träffade vi Tasos, Dimitris och Angie. Som vanligt spexade Junia för fullt. Alla skrattade och hon hade allas uppmärksamhet och då mår hon som bäst! (Vem gör inte det?! ;)

På kvällen gick jag, Kim, mamma, Cecilia, Junia och Theo och åt middag i Linaria. Det blev på ett pasta-ställe som Kim verkligen älskar.

En tung söndag.

Ja, eftersom Kim, Maria och Cecilia var ute hela natten på galej med Theo och Co så var jag och Junia typ ensamma vid frukosten. (Mamma och pappa åt såklart också men iaf)
Tror de kom hem 05.30 på morgonen och då får de skylla sig själva om man har spräng-huve ;)

Det blev en hemmadag, jag och Junia gick till stranden några timmar.
Sen var det dags att säga hej då och vinka av Maria och pappa.
De tog halv sju båten över till Kos.
Eftersom det var så "synd" om Kim och Cecilia som fortfarande inte var på topp bestämde de att det blev pizza till middag. Inte mig emot, jag älskar pizza :D

Kändes lite konstigt att vara bara vi, det blev en tidig kväll för oss. Rätt skönt tycker jag!

Kub-test

Är ett test för fosterdiagnostik. Ett kombinerat ultraljud och biokemiskt prov (blodprov) för att se eventuell kromosomavvikelser hos fostret. Åldern och vikten på den blivande mamman vägs också in i testet. De gör en riskanalys av testet och sedan utgår man ifrån testet om man har hög eller låg risk att få ett barn med Downs syndrom.

Alla kvinnor har rätt att göra ett sådant test, men man brukar inte bli erbjuden att göra det om kvinnan inte är något "äldre" eller om man har det genetiskt i familjen/släkten.

Jag gjorde testet när jag väntade Junia så jag ville även göra det denna gång.
Anledningen till att vi vill göra testet är för att jag har Downs syndrom på min sida av släkten. Jag säger inte att jag skulle välja att ta bort ett barn bara för att den har DS men i så fall skulle jag vilja få veta det, tidigt i graviditeten och sedan ta ställning till det då.
Sånt kan jag liksom inte sitta och tänka på nu, tänk om osv. Utan vi ville bara veta om barnet var fullt friskt eller ej.

Ultraljudet gick i alla fall jättebra. Barnmorskan var hur go som helst och jag hade med mig Rebecca som stöd eftersom Kim inte kunde komma loss från jobbet.

Hon mätte hela bebisen och fick fina bilder på nacken. Hon studerade nackgropen noga och hon sa att allt såg ut som "vanligt" .
Eftersom vi skulle åka till Grekland 2 dagar senare fick vi vänta kvar för att få svar på testet direkt.
Och svaret blev: låg risk, 1 på 20 000 tror jag det var.
Att få se sin lilla bebis och få ett positivt svar sådär samma dag var helt otroligt skönt för hjärtat.

Lördag.

Idag hade vi en barnfri dag. Junia spenderade dagen med mormor och morfar. Vi andra tog båten över till ön Pserimos. Båten gick 09.30 på morgonen och åkte tillbaka kl 17. Verkligen en intensiv dag i solen (finns inte så mycket skugga) så den passar inte så bra när man har små barn.
Vi hade iaf en skön dag. Jag bara låg och tog det lugnt. Så himla skönt att få koppla av ensam och inte ha ena ögat på vad Junia gör hela tiden.
Vi åt lunch, snackade en massa. Hade med oss en frysväska full med öl, cola och choklad, något som passar alla liksom ;)

Pappa kom och hämtade oss vid hamnen på kvällen. Mamma hade förberett middag och efterrätt (vitchokladmouse med jordgubbssås)
Jättegott och jättebra "sista" kväll med pappa och syster.

Fredag!

Vi började dagen med poolen.
Junia börjar våga mer och mer, nu måste man ha koll för hon kan hoppa i lite när som ;)

Kl 14 åkte vi upp till lilla flygplatsen här på ön och hämtade Cecilia.
Det var kul!

Sen gick vi ner till havet, spelade ett parti tavli och badade.

Nu sova, ikväll ska vi grilla och sen är det Panteleimon. En högtid som alltid firas detta datum på Kalymnos.
Så vi ska till kyrkan och tända några ljus, kolla på alla människor och ståhej.

Go kväll

Hej, ikväll tog vi en hemma-kväll.
Pappa gjorde grekiska biffar i ugnen med feta, soltorkadetomater, oliver, zucchini, rödlök och skivad potatis. Till det blev det tzatziki och en kall pestosås.
Så gott! Och jag åt tills det sa stop!
Jag och Junia har intagit sängläge. Vi måste vara utvilade till imorgon, då ska vi hämta Cecilia vid flygplatsen kl 14.10 sen blir det röj hela dagen lång!

Vi längtar efter dig Cecilia!!!

Inskrivning

Den 27 juni var jag på inskrivning på Oxbackskliniken. Trivdes så bra där sist och Lena, min barnmorska ville jag gärna ha igen.
Och så blev det!

Vi pratade om hur livet såg ut nu och hur allt var med Junia.
Vi gick igenom min förra graviditet och förlossning. Inga konstigheter, hon sa att jag var som gjord för att föda barn eftersom det gick relativt snabbt och att jag inte ens fick någon bristning eller förlorade blod under förlossningen. Det känns ju lugnande på något sätt, men det behöver ju absolut inte betyda att det går liks smidigt denna gång.
Men jag hoppas ju! Är inte alls orolig inför förlossningen - jag tänker inte alls på den.

Sen så gjordes de vanliga proverna, blodprov, puls, urinprov osv. Allt såg bra ut, behövde inte börja med järntabletterna -än. Var inte riktigt kompis med dem när jag väntade Junia. Så skönt om jag slipper piller!

Start vikt denna gång är 54 kg. (Vägde 58 kg när jag var på första besöket när jag väntade Junia)

Sist av allt fick jag svara på massa frågor som man brukar få svara på om sjukdomar osv. Hon skickade även iväg förfrågningar till sjukhuset om Kub-ultraljud och RUL.

Kändes konstigt att vara där igen, som om jag nyss var där men ändå inte.
Ibland känns det som om det var typ 10 år sedan jag hade mage och skulle få barn. Konstigt det där.

En dag på Akti stranden

Onsdag

Idag var vi på andra sidan ön och badade vid piratstranden, som vi kallar den. Ett soft ställe med hängmattor och sköna solstolar, reggae musik och det är så härliga människor som jobbar/äger stället.

På kvällen firade vi lillördag inne i stan. Pizza i stora lass!

Magbild V.13, o magbild ej gravid.

Glömde ju helt bort att fota magen på stranden idag, så det fick bli en hemma istället :)

Tisdag

Idag har vi badat i Vlihadia. Mysigt, åt lunch. Bara va...
Nu siesta :)

Snyggingar på Arlanda

30%

Idag har 30% av graviditeten passerat. Börjar må bättre men är långt ifrån "vanlig".
Magen börjar komma nu, fick inte nån magen förrän typ v.17 eller 18 med Junia. Men så är det väl, att magen kommer tidigare med andra barnet.
Det märks verkligen att den här graviditeten går snabbare, när man redan har ett busfrö att se efter. Med Junia räknade man ner dag för dag och läste på ALLT.
Det är skönt att det går undan nu. Men sommaren får gärna gå i snigelfart. Försöker njuta till fullo fast jag har jobbet i bakhuvudet...

Ska försöka få till en beach-magbild imorgon :)

Godnatt!

Framme!

Ja då var vi här igen.
Flyget gick 23.30 igår kväll, hela familjen sov i princip hela flygresan.
Kom fram 04.00 till Kos. La oss på varsin stol-länga i vänthallen och sov ytterligare 3 timmar. Inga problem liksom. Tog en taxi till Mastihari där vi tog 08.05 båten över till Kalymnos. Jag och Junia lyckades somna även på den turen :)
Framme vid hamnen fick vi världens största kram av min pappa som kommit för att hämta oss, med vår bil.
Hemma vid huset hade mamma och syrran förberett frukost i stora lass.
Så himlans skönt att vara tillbaka.
Efter frullan packade vi upp, sen svirade vi om till badkläder och jag, Maria, Kim och Junia gick till kantouni för lite strand och poolhäng. Träffade alla man känner. O min vän Theo :D
Där låg vi och gottade oss till kl 14 då var det dags för lunch - hemma. Grekisksallad, tzatziki, feta, guacamole , rödlöks paj och köttfärspaj hade mamma och pappa lagat till oss...!!!
Nu är jag helt slut, har tagit en dusch och smort in mig i nya VS bodylotion som jag köpte på Arlanda innan vi åkte.
Så nu ligger jag i sängen, på vårt rum, med ac:n och two and à half men på dvdn.
Junia är på nedervåningen med sin mormor och morfar. Kim och Maria gick till poolen för att spela biljard och steka (läs dricka öl ;)
Känns helt ok att ta en nap nu....

Vi hörs.

Helgen

Igår så började vi kvällen med en runda minigolf. Avslutade på Mira Mar med vänner och åt så god mat!
Junia käkade oxfilépasta med Kim.
Det var en grym fredag helt enkelt!

Idag har jag jobbat min sista dag! Nu är det 6 veckors semester som gäller.
Vi börjar med middag ute i nykvarn hos brorsan. Junia har badat i poolen med sina nya puffar.

Imorgon ska vi packa och vid 20-tiden åker vi till Arlanda.
Hej Semester, Du är så jävla efterlängtad...

Gammelmoster

Japp, för några timmar sedan fick Emilia och Ali sin andra son som ska heta Dani.
Är super glad för deras skull, och såklart för min systers skull som kan titulera sig två barns mormor.

Tack!

För alla gratulationer här och via sms. Jag vill ju så gärna skriva av mig och dokumentera den här graviditeten så varför hålla på det längre?

Ja så hur började allt då...
Vi var ju från början överens om att skaffa ett syskon till Junia. Men inte riktigt när detta skulle ske. 2-2 1/2 år emellan vore ju guld. Men sedan så vet man ju inte hur "lätt" det går. Hade ju ingen direkt erfarenhet av att planera ett barn eftersom Junia inte var det.
Men det behövdes inte tänkas så mycket på det, för gravid blev jag, nästan samma dag som p-pillren lades på hyllan.
Såklart blev det ju också en liten chock för vi trodde verkligen inte att det skulle gå så snabbt. 3-6 månader hade jag och min hjärna ställt in oss på.

Testade positivt 2 dagar efter vår 2 års förlovningsdag. Alltså 7/6.
Kände på mig innan att allt inte var som det skulle. Jag var otroligt trött och kände mig seg och bakis. Och svaret jag fick var gravid 3+.

Det fick sjunka in några dagar. Jag var lycklig, orolig, glad men samtidigt rädd för att göra om allt igen. Vi 3 som redan är så starka och fixar allt tillsammans... Hur ska detta gå med en till?
Man tänker så himla mycket. Men det hör ju till, gravid + att man är tjej, då tänker man mycket ;)

I och med positivt svar kom också illamåendet som ett brev med posten. Jag har livnärt mig på ravioli. På burk. Jag vet, alltså hur kommer det sig?
Jag har inte spytt, men jag har varit så jäkla tung i huvudet. Som när man är riktigt bakis och mår illa av allt. Grillukt, alkohol, rök, kylskåpslukt, ja allt har bara varit vidrigt. Bubbelvatten har räddat mig. Och glass. Men de som har räddat mig på riktigt är ju Kim och Sofi. Kim har tagit hand om maten, plockat undan, bytt blöjor på Junia, och tagit hand om henne när jag mått dåligt.
Sofi har ställt upp på jobbet när jag har behövt gå undan och vila, samla mig och några gånger har jag tom sovit nån halvtimme efter lunchen. Har haft väldigt varmt i butiken mellan 27-30 grader och det gör inte illamåendet bättre...
Så tack för all hjälp och stöd.

Oj va långt det blev, skriver mer någon annan dag om inskrivningen hos BM Lena på Oxbacksklinken och om ultraljudet.

Vi tänker inte ta reda på om det är en tjej eller kille som bor inne i min mage.
Jag vet att det är låååångt till februari men det var så häftigt att inte veta något förra gången att vi kör på samma linje denna gång!

Godnatt.

3 blir 4

I början av februari är Junia's lillebror eller lillasyster beräknad att komma till världen.
Idag har jag varit på ultraljud och det var verkligen helt fantastiskt att få se det lilla livet. Allt såg jättebra ut och nu vill jag bara att Kim ska komma hem från jobbet så jag får visa bilderna på vår nya familjemedlem.

Kvällen spenderades hos min bror och hans familj.

Näst sista dagen.

Sista timmarna på jobbet kryper fram. Jag längtar som en tok efter att få semester nu.
Är ledig imorgon, så jobbar sista dagen på lördag.... och på söndag åker vi!

Köpte ett par badbrallor till Junia också bara för att de var så snygga.

En till bild :)

På jobbet

Herregud snart är det fredag och då händer det grejer!
Igår var en toppendag på jobbet, försäljningsmässigt!
Kom hem till lilla familjen i vanlig tid.
Vi åt kräftsoppa till middag. Junia också.

Idag har Junia varit med Rebecca. Tack för all hjälp!

Måndag

Okej, jag har inte varit på topp idag. Ont i kroppen, huvudet, trött. Ont i nacken, vad jag nu har gjort...
Jobbdagen gick fort, var hemma vid 19 tiden.
Det enda positiva med dagen var väl att Junia kom och sa bajs och vi satt henne på pottan - och hon gjorde det hon skulle. Tänk vad bra om hon började med att förvarna och berätta innan hon bajsar i blöjan.

Nä hörrni, jag ska inte snacka om bajs något mer.
Jag går och lägger mig nu, 4 arbetsdagar kvar!

Söndag

Idag har vi varit på Torekällberget med alla kusiner och farfar Lasse och Åsa.
Klappade getterna och hoppade i halmen.
Sen blev det mat hos Åberg och tog vara på de sista timmarna kusinerna var här innan de åkte hem till Sundsvall igen.

På kvällen kom farmor Carina och Per hit hem för pizza och lite snack.

En ledig dag går alldeles för fort. Imorgon jobb och det betyder sängen för mig nu!
Ciao!

Sömntutor är vi hela högen.

Vi somnade alla 3 vid 00.30 igår. Och vi sov och vi sov, till 12.03! Så jäääääkla skönt och välbehövligt efter föregående natt som var så bökig.
Mommo var det första Junia sa när hon slog upp sina blå så vi ringde till Grekland via Skype och pratade lite med henne.
Om en fjutt-vecka drar vi!!!

Hej!

Haft en härlig eftermiddag med familjen.
Mötte upp alla (som var med på festen igår) vid gamla Malmsjöbadet efter jobbet.
Vädret var på topp. Vi busade i vattnet. Vi var kvar till halv sex.
Sen åkte vi och handlade på Ica. På kvällen blev det grillning och efterrätt hemma hos Lasse och Åsa.
Kubb har spelats och busat har vi också gjort.
Ja och här är vi kvar. Junia och Ebba är fortfarande uppe och stojar.

Hoppas på en fin dag imorgon också.

Fest

Igår efter jobbet vankades det festligheter hos familjen Åberg, då Kims lillebror Anton nyss fyllt 18 år.
Tacobuffé med massa gott. Tårta såklart. Junia var så nöjd över att vara med alla kusiner. Fullt hus med massor av barn i alla åldrar.
Vid 23 tiden tackade jag och Junia för oss och åkte hem.
Idag är det jobbdag för mig så jag behövde lite skönhetssömn. Som totalt uteblev för att Junia var grinig hela natten till det att Kim kom hem vid 02.30. -då somnade hon som en stock.

Så det är med tunga steg jag går här på jobbet idag.
Men är hemma igen vid 3 och då ska jag åka och joina de övriga som är på badstranden idag.

Bilder

Torsdag!

Startade dagen med att skämma bort mig själv, ordentligt! Har känt mig så trött och "ful" på senare tid så det blev en skön behandling på Hansen & Co i Järna ,i närmare bestämt 2 h.
Ansiktsbehandling, nack, huvud/skalp massage, handmassage och vad/fötter peeling o massage och så noppade/färgade jag brynen och ögonfransarna.
Känner mig som en ny människa. (Dock blir man ju lite dåsig efter ha kopplat av och drömt sig bort)
Junia var på stan med Isabel. Åt en glass vid maren och hade det allmänt bra :)

Kim kom hem från jobbet nyss. Jag står och gör en kladdkaka med marshmallows, vitchoklad och colatopping.
Nu ska vi öppna presenter och äta gott!
Junia fick en fin dockvagn av sin farmor igår. Den kör hon runt med hela tiden, och nästan alla gosedjur får åka med.

Återkommer senare med bilder !

Ny bikini!

Ikväll fick jag en liten överraskning när jag kom hem från jobbet.
Min bikini hade kommit med posten!
Den är jättefin och sitter som en smäck!
Ni får vänta på bild tills vi är i Grekland, är ju inte direkt brun och fräsch för tillfället ;)
Den kommer från to die for.

Wiho.

Och glad är jag också över att min busunge är hemma igen!!!!

Tisdag.

Idag smet jag ifrån jobbet 1 h och åkte till Tuna park för att köpa en present till Junia, det blev en Skrållan docka. Som kan prata och sjunga. På torsdag är jag ledig och då ska vi fira hennes 1 1/2 års dag. Längtar efter henne nu!

Kom nyss innanför dörren, doftar tacopaj i hela lägenheten. Mums!
Kim är grym i köket :)

Annars har jag inte så mycket mer att komma med, vi hörs imorgon.

Ny vecka!

Så var det måndag igen. Sista gången innan semestern jag var och lämnade in pärmarna för bokföring i morse innan jobbet.

Junia blev hämtad av farmor och Per i morse. Hon ska få följa med ut på sjön några dagar och är tillbaka på onsdag.
Hon tycker det är kul att åka båt, och att bada såklart!
Det är ju lite jobbigt att vara ifrån henne i 2 nätter men jag tackar och tar emot all hjälp vi kan få när vi verkligen måste jobba. Det är ju ett litet under i sig att Kim kan ta ut någon semester överhuvudtaget när han startade eget för bara 5 månader sedan.
Vår semester kommer bli fabulös!

Ja, nu ska jag duscha och krypa ner i sängen. Kim är i garaget och fixar. Känns lite konstigt att vara ensam... Är så himla tyst.

Godnatt.

Första doppet

Idag packade jag, Kim, Junia, Isabel, Daniel, Sarah och Daniel med oss matsäck och åkte mot Tyresö slott - närmare bestämt Notholmen för en dag på stranden.
Jättehärligt!
Junia badade för fullt och fick sitta på Isabels rygg och simma lite. Såg faktiskt lite lustigt ut.

Vid halv 4 tackade vi för oss och åkte hem för att göra oss redo för kvällen.
Blev bjudna på middag hemma hos Micke, Carro och Sixten.
Jättegott och trevligt som vanligt. Sixten och Junia röjde runt som aldrig förr, körde med bilar och dansade. Sprang och jagades. Underbar kväll, fortfarande alldeles varmt i luften.

Nu är det sängen som gäller, laddar inför ännu en arbetsvecka.

Hihi

Tror ni inte att jag spöade alla i minigolfen. Riktigt nöjd. Slutade på 45 p.
Efter golfen blev det middag på la cantina och avslutade hemma hos oss med lite kladdkaka och film.

Vi har haft en lång sovmorgon.

Junia vaknade till vid 06.30 när Kim gick till jobbet imorse. Trodde att nu var det kört, men hon somnade om på 5 min och sov till 10.50.
Nu ska vi börja dagen!

2 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 msk kakao
1 1/2 msk florsocker
2 st daim (dubbel förpackning)

Smörj formen (med löstagbar botten)

Smält smöret i en kastrull på spisen och bryt chokladen i små delar och blanda i smöret till det blir en smet.
Låt svalna.

Vispa ägg och socker. Blanda sedan i choklad smeten.

Blanda mjöl och salt. Häll ner i smeten och vispa till en jämn massa.

Häll smeten i formen, grädda i nedre delen av ugnen, 15 min på 200 grader.

Låt svalna, sedan in i kylen.

Daimgrädden:
Vispa grädden fluffig tillsammans med kakao och florsocker.
Grovhacka 1 daim och häll det i grädden.
Lossa kakan från formen och bred daimgrädden över kakan.
Använd den andra daimen (krossad) som dekoration på grädden.

Done!

Torsdag

Jag har varit en förträfflig hemmafru idag. Förutom att allt är nytvättat och kylen/frysen proppfull har vi uträttat lite andra ärenden. Becca ställde upp och hängde med/va med Junia när jag var på "möte".
Sen kirrade jag en 3 rätters middag lagom till Kim kom hem från jobbet.
Toast skagen
Fläskfilé a la ört
Daimkladdkaka till efterrätt.
Den mina vänner var så grymt god...
Riktigt kladdig blev den också!

Nu har Becca gått hem och jag ska slänga mig i sängen och kolla på hells kitchen. Jag är proppmätt, men nöjd :D

Hej!

En ledig dag. Men har tvättstuga och ska åka och veckohandla när Junia har sovit klart.

Igår pratade jag med Cecilia och hon har bokat sin semester till kalymnos nu.
Gud vad jag saknar henne, vi har massor att ta igen och jag kan bara fatta hur mycket hon längtar efter Junia.
Vi får en hel vecka tillsammans!
Bilden är från förra sommaren. Jag, Cecilia och Tasos har varit vänner sedan vi var 15 år gamla och vi har hängt på Kaly varje sommar sedan dess.

På tal om igår så var Junia med Isabel hela dagen. Tack snälla Isabel för att du ville vara med Junia.

Bättre idag!

Känner mig mycket bättre idag. Jobbdagen gick fort. Äntligen hemma. Junia är hos sin farmor och Kim är ute och springer. Ikväll blir det middag framför tvn kan ju inte missa allsång på Skansen :)

Helgens planer ser ut såhär:
På fredag ska vi hänga med Sarah och Daniel, antingen här eller i gubbis.
På lördag fyller Zakie 2 år så vi ska fira honom, OM nu inte Emilia har åkt in för att föda, lillebror kan ju komma vilken dag som helst nu så om det kalaset blir av får vi se på lördag.
Spännande!

Ååå

Vilken lång jäkla måndag.
Trött som faaaasen i morse, Kim fick dra upp mig ur sängen.
Dagen på jobbet var seg för att jag var otroligt seg.
Tur att Kim fixar sushi och ben & jerrys kvällen till ära.
3 veckor kvar till semester... Känns en aning långt till dess.
Näääeeee nu måste jag rycka upp mig!