Hurra för Mio

Vid det här laget vet ju de flesta att jag inte är ett stort fan av Mio.
Här har ni ytterligare ett exempel. Tycker inte det är sjysst att kopiera design. Först köper de in armaturerna från våra svenska leverantörer och säljer dem till normala rekommenderade utpriser i sina varuhus. När lampan säljer tillräckligt bra så tar bort den från sortimentet och tillverkar en egen kopia som de sedan säljer för ca halva priset.
Kvalitén sjunker rejält, de har egen import på armaturen vilket betyder att påslaget blir stort och de tjänar mer pengar för av vi konsumenter väljer den "billigare" varianten.

Jag tycker synd om designern som kämpat och inte får ett öre när Mio tar fram en egen kopia.
Jag tycker synd om våra svenska leverantörer som först hurrar över att de får in sin produkt på jätten Mio för att sedan bli utslängda och in kommer en kopia på deras lampa.
Jag tycker synd om oss som fackhandlare som ska stå och förklara varför priset är sådan skillnad.
Men jag ser skillnad. Förstår bara varför inte konsumenten ser skillnad.
Översta bilden är original
Den nedre är kopiorna som Mio säljer.

Snart kommer de säkert in med sin "egna" fjäderlampa.

Nu kanske ni tycker det är bra att de finns billigare alternativ för dem som inte har råd at köpa originalen och visst jag förstår det, tycker bara att Mio kör ett fult spel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0