Svar på en kommentar

Med tanke på hur mycket pengar ni verkar ha borde du ha råd att vara hemma mer med barnen... Iaf åka tidigare från jobbet.


Visst kan jag gå ner i tid, jag har ca 200 dagar kvar med Alicia och 100 med Junia. Men det är ingen pengafråga hos mig och min familj. Vi har råd, dock har jag ansvar över ett företag! 
Som när jag blev gravid. 
Jag, Kim och mina föräldrar planerade i detalj hur vi skulle lägga upp allt. 
Kan väl fortsätta i timmar med anledningar om varför jag inte kan göra som så många andra - gå ner och arbeta 50-75%... Men orkar inte förklara....Vill inte heller. 
Mina barn går 9-15 på dagis, och är ofta lediga en dag mitt i veckan. Helt perfekt enligt mig. 

Tror inte de flesta fattar eller vill förstå hur mycket jäkla jobb det är att driva ett företag (som omsätter ca 7 miljoner ex moms årligen) visst, kanske inga jättesummor men helt okej. Jag är nöjd, men siktar på att komma högre varje år.
Jag har även anställda och kollegor att ta hänsyn till. Jag har tusentals produkter att hålla koll på, datorer i all ära men känns lite som jag lägger ner tanke och själ i allt vi har i butiken. 

Så... Hur får jag mer tid till barnen? 
(Förutom våra fjuttiga 10 veckors semester vi hade tillsammans detta år) 
Jag ska håva in ännu mer pengar och sen när jag känner att dagen är kommen ska jag kanske sälja företaget, och bara vara hemma 😱. 
Eller ha det kvar och låta andra göra mitt jobb. Men då måste det vara en eller flera personer som orkar/vill/har möjlighet att ta ett sådant ansvar och självklart få betalt efter det. 

Tänk att ha samma peng i månaden utan att behöva jobba. Ett av mina mål? 
-ja! 
Kanske pyssla lite smått med det jag tycker är kul. 
Vem vet, skaffa en sladdis, kanske två o göra rätt (tydligen att vara hemma och ta vara på småbarnstiden) sucka åt alla andra som jäktar och jobbar på som bara den tills de är 65. 
Då kommer jag ha råd att gå hemma (för jag kommer aldrig mer komma tillbaka) men jag är inte där än. 

Andra små mål...
Jag ska spara ännu mer pengar till mina barn så de har en stabil grund att stå på (men absolut inte förstöra pengarnas värde i sig och ge dem allt de pekar på, pengarna är till för studier och boende) jag ska lära dem allt jag kan genom att vara självständig och ha tydliga mål. Inte bara ge upp och skjuta upp saker. 
Vill man något här i livet får man väl fan i mig offra något också, så himla naiv är man väl inte och tror att allt finns kvar om några år, din chans är NU ta vara på den! 

Vi tycker, tänker och agerar olika. I allt vi gör. Jag kan ibland tycka att folks liv är rätt tråkiga. Samma samma, ekorrhjul. 
Inte min grej, men det säger jag inte högt. Att folk göra ogenomtänkta saker, beter sig konstigt, är fräcka och rent av sagt bittra. Köper på sig massa onödigt fast man egentligen inte har råd.
Men jag säger fortfarande inget. Varför? För jag har ingen aning om varför ni gör det. Kan bero på en rad olika saker som jag inte kan bry mig mindre om. Ni gör väl som ni vill. 

Jag respekterar allas val och liv, men jag vill inte leva ert för jag lovar, då skulle jag göra det. 

Som sagt... Tydliga mål, tuta och kör! Vägen dit blir sååå mycket längre och svårare om du inte går din egna väg. 

Hej. 







Kommentarer
Postat av: Therese

Bra skrivet! 🙏🏼

2015-10-22 @ 10:35:55
URL: http://lillabu.devote.se
Postat av: Lisa

Men snälla nån det är ju kanonbra att dina barn kan få gå 9-15 på förskolan och vara ledig någon dag i veckan. Hur många kan ha det så? Många barn kommer ju kl 6 och får inte gå hem förrän 17 typ. Antar att prsonen var anonym och bara avundsjuk

2015-10-22 @ 12:47:15
Postat av: Mikaela

Alla tycker och tänker vi olika och alla har vi olika förutsättningar i livet. Tycker du ska vara stolt över dig själv som lyckas kombinera karriär och familjeliv! Säkert någon avundsjuk person som lämnat den anonyma kommentaren 😊

2015-10-22 @ 17:30:52
Postat av: Jossan

Tkr de är fett att kunna ge barnen så långa semestrar där ni tankar hos varandra i flera veckor..men samtidigt är jag en av dem som tycker/förespråkar att man "ska" vara hemma längre och/eller gå ner i tid när barnen är så små. Tror nog att folk stör sig lite på allt ni "har" och kan köpa, resa osv. Kram

2015-10-22 @ 19:02:36
URL: http://josefinanero.blogg.se
Postat av: Mary Jane Wåhlstedt

Jag håller med Mikaela. Jag tycker att du gör ett fantastisk jobb med både familjen och företaget! Jag är otroligt imponerad av din drivkraft och din förmåga att göra allt med precision. Du är grym 💪🏽

2015-10-22 @ 20:46:19
URL: http://mscortez.blogg.se/
Postat av: Nina H

Men hallå?! Det har ju inte bara med pengar att göra som den som skrivit kommentaren antyder... Mina barn älskar dagis tex. De har säkert oftast roligare där än hemma med mig. Om man inte alltid sitter och verkligen leker med dem och är engagerad varje minut (vilket ingen förälder har tid med eller orkar) så har de fasen roligare med vänner på dagis än att sitta och pyssla med nåt (iPad tex) själva. Dessutom är det kvalitén på den lediga tiden ihop som är viktig tycker jag om man inte träffas 24/7. Oftast njuter man mer av varandra och gör roligare saker ihop om man inte har möjlighet att göra det hela tiden. Vissa som inte jobbar alls eller typ vill vabba/sjukskriva sig hela tiden tycker jag är sämre föräldrar på nåt vis. Då visar man barnen att det inte behöver jobbas tex och dessutom får man sämre ekonomi och det är väl mkt pga att barnen ska ha det bra och få en trygghet som man sliter som man gör. Hoppas du inte tar åt dig när andra vill dömma ut dig. Vissa som inte är nöjda med sina egna liv reagerar så tyvärr.

2015-10-22 @ 23:51:35
Postat av: Nina H

Ska tillägga och min sambo jobbar väldigt mkt och tanken med att slita hårt nu är ju att kunna gå ner i arbetstid sen och ha mer tid med barnen. Många tänker ju inte framåt utan lever bara i nuet och spenderar varje liten krona.

2015-10-22 @ 23:57:41
Postat av: Nina H (igen!)

Hann börja kommentera innan jag ens läst texten :) Tänkte även säga att sådär som du skrev om att ev ha nån sladdis och vara hemma mer känner jag också för ibland. Beror på hur situationen ser ut om några år. Är ju redan 33 😱 😉 I nuläget med mina barn har jag fått tagit hand om dem i princip helt ensam eftersom sambon jobbar ofta och även hemma på kvällar/helger ibland. Hade inte orkat gå hemma längre med båda ärligt talat. Dessutom får barn i Västerås bara gå 15 h på dagis om mamman är hemma med syskon eller arbetslös. Hade kunnat tänka mig att varit hemma längre med Charlie om Hugo fått gå mer på dagis. Han längtade dit ofta. Aja nu drabblar jag på men vill bara att du ska veta att jag förstår precis hur du tänker och tycker det är väldigt vettigt!

2015-10-23 @ 00:08:05
Postat av: Becky

Haters gonna hate... Du är världens grymmaste företagare och den bästa mamman som lyckas att få ihop allt och som alltid tänker ett steg längre! Svenska avundsjukan är härlig den;) mvh/en person som faktiskt känner Emelie

2015-10-23 @ 00:27:33
URL: http://instagram.com/johanssonbecks

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0