sak jag funderar över...

När ens barn gör en tokig. Ni vet, när de gång på gång på gång jävlas med dig så du inte vet vad du ska ta dig till. Junia slåss, bits eller rivs aldrig, men hon gör andra djävulskap. Vad gör man då?
Jag brukar stänga inne henne på sitt rum eller lägga henne i sin säng och säga att hon inte får komma ut förän hon är snäll. jag stänger alltså dörren så att hon inte kan komma ut. Hon gråter, slänger sina leksaker hej vilt, ja ni vet.
Men efter ett tag lugnar hon ner sig och hon får komma ut och då pratar vi om vad hon gjorde för fel. 
Jag vet inte vad man ska göra för att barnet ska förstå, tex ibland när jag hämtar på dagis så vägrar hon gå hem. Jag kan inte få på henne några ytterkläder för att hon lägger sig rak-lång och bara skriker. Jag försöker prata och fråga vad som är fel men hon bara larvar sig och skriker/gråter så man inte hör vad hon säger. När det pågått en kvart så tröttnar man ju. Man är lite stressad samtidigt, lillasyster ligger i vagnen och man vill bara få komma hem...
Då kan man ju inte riktigt stänga in henne på sitt rum för att visa vad som är fel. vad gör man då? stänger in henne i torkskåpet? nä me skämt åsido. Hur hård är det ok att vara?
 
 
*Nu menar jag inte att hon får vara på sitt rum vid minsta lilla rackartyg utan mer vid de tillfällen hon tex häller ut sin mjölk inte en gång utan 5-6 ggr bara för att jäklas. Det verkar bara vara så att hon tycker det nästan är lite kul och spännnade att bli tillsagd.
 

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag önskar jag hade facit! Hampus kan vara likadan, slänger oxå in han på rummet ibland. Enda vi är noga med är att han inte ska sova som straff för att inte få strul med läggning. Men när man är iväg ja då tar jag oftast fighten och dom tur är lugnar han sig efter typ nån min. Roberts lösning om Hampus jävlas är att bara ta ungen och gå men det funkar ju inte riktigt.. Varför ska det vara så svårt?

Svar: Det är verkligen svårt!
emelie

2014-03-19 @ 14:22:53
URL: http://Vaskelainen.blogg.se
Postat av: josefin anero

Det är så svårt, jag skulle personligen inte "straffa" Aleks med att sätta/lägga honom i sängen eftersom han inte ska behöva se sängen som en negativ plats. Läste detta då någon psykolog hade gjort en studie kring barn som sover i egen säng eller ska lära sig sova i egen säng (att man inte ska ta till
sängen som straffplats) men jag tror absolut att rummet i allmänhet kan vara en bra grej att ta till.
Jag skulle nog ta till rummet om aleksander blrjar trotsa
mig... Har hittils inte behövt göra det men det kanske kommer. Han får däremot aldrig ens prova testa mig vid hemgång på förskolan. Jag har tagit honom skrikandes en gång från förskolan, jag tog upp han under armen utan kläder
och bara gick, barn ska inte få välja fritt och man ska absolut
inte fråga OM barnet vill gå hem. Vare sig barnet vill eller inte så säger man, nu ska vi gå hem och helt enkelt bestämmer
sig, om du så ska lägga utekläderna under vagnen å ta henne under armen. I detta fall har jag iaf flertal erfarenheter som förskolepedagog.. Allt för många barn vinner
över sina föräldrar tyvärr:-P kämpa på!! Kramar

Svar: Tack för att du delar med dig!
emelie

2014-03-19 @ 14:40:26
URL: http://josefinanero.blogg.se/
Postat av: Therese

Skönt att läsa om fler med dessa tvååringar och deras påhitt! ;) Edvin kan vara förjääävlig just nu. Men jag vet inte heller va man ska göra så jag har tyvärr inga tips. Bara vara tydlig med vad som gäller antar jag och hoppas på bättre tider! ;) Tur att de lugna stunderna väger upp allt!

Svar: Ja tur är väl det =)... skönt att man inte är ensam med att tycka detta är lite svårt...
emelie

2014-03-19 @ 15:48:50
URL: http://lillabu.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0